کد مطلب:277186 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

نویدهای ظهور مبارک حضرت مهدی در کتاب های مقدس ادیان و اخبار اهل بیت
چنان كه در بحثهای گذشته آمد، مسأله ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در آخر الزمان و پایان دادن به ظلم و ستمها از مسایل اساسی ادیان و اسلام است، و تمامی ادیان و مذاهب گوناگونی كه در روی كره زمین حكومت می كنند، وقوع حتمی و قطعی آن را خبر داده اند.

بر اساس تعالیم انبیا و نویدهای كتب آسمانی، علیرغم عوامل بدبینی بیشماری كه نسبت به آینده بشر در جهان دیده می شود، اوضاع كنونی جهان قابل دوام نیست، و دیر یا زود گردونه زمان به نفع محرومان خواهد چرخید، و چهره جهان دگرگون خواهد شد، و مفاسد اجتماعی و كشمكشهای كنونی جای خود را به آرامش و امنیّت خواهد داد. مطابق وعده های انبیا و نویدهای كتب آسمانی، چشم انداز آینده جهان و سرنوشت بشر روشن است.

نگاهی كوتاه به كتابهای مذهبی اهل ادیان این امر را به خوبی نشان می دهد كه وقتی جهان دچار فتنه و آشوب گردد و آتش ظلم و بیدادگری همه جهان را فراگیرد، و جنگهای خانمان سوز و ویرانگر مردمان جهان را به ستوه آورد و زمامداران جهان از اداره اُمور كشورها عاجز و ناتوان گردند و برای خاموش كردن آتش فتنه ها و جنگها راه چاره ای نیابند، در چنین موقعیّت حساس و بحرانی یك مصلح بزرگ جهانی، با اتّكا به قدرت لایزال الهی قیام خواهد كرد، و به یك اصلاح عمومی در تمام جهان دست خواهد زد و زورگویان، زورمداران و قدرت طلبان افسار گسیخته عالم را سر جای خود خواهد نشاند و به همه بدبختیها و تیره روزی ها و گرفتاری های بشریّت خاتمه خواهد داد.

خوشبختانه هنگامی كه به ادیان آسمانی مراجعه می كنیم، كتب آسمانی را سراسر مملوّ از امید، و سرشار از نویدهای بهروزی و وعده های ظهور آن «مصلح جهانی»



[ صفحه 272]



می بینیم، و شاید برای برخی كمی تعجّب آور باشد كه در تمام ادیان و مذاهب بزرگ جهان، اعم از وثنیت، كلیمیت، مسیحیت، مجوسیت و آیین مبین اسلام... از مصلحی كه در پایان جهان ظهور خواهد كرد و به جنایتها و خیانتهای انسانها خاتمه خواهد داد و شالوده حكومت واحد جهانی را، بر اساس عدالت و آزادی بنیان خواهد نهاد، گفتگو شده و برتر و بالاتر از همه، نوید ظهور آن مصلح بزرگ جهان، به خصوص در اسلام و قرآن نیز، به صورتی جامع تر، كامل تر، عمیق تر و جدی تر، مطرح شده است.

و جای بسی خرسندی است كه اكثریّت قریب به اتّفاق نویدهایی كه در رابطه با ظهور «مصلح بزرگ جهانی» در كتابهای آسمانی آمده است ـ اگر نگوییم همه آنها ـ تنها با وجود مقدّس مهدی موعود (علیه السلام)، آخرین بازمانده حجت الهی از امامان معصوم شیعه مطابقت دارد.

آری خواننده عزیز! نویدهای مصلح بزرگ جهانی و بشارت ظهور مبارك حضرت مهدی (علیه السلام) علاوه بر قرآن مجید در تمام كتب مذهبی اهل ادیان مانند: كتاب زند، كتاب جاماسب، كتاب شاكمونی، كتاب جوك، كتاب دیدبراهمه، كتاب باسك، كتاب پاتیكل، كتاب دادنگ، كتاب ضفینای نبی، كتاب اشعیاء، كتاب وحی كودك، كتاب حُكی نبی، كتاب مكاشفات یوحنای لاهوتی، كتاب دانیال نبی، انجیل متی، انجیل لوقا، انجیل مرقس، و سایر كتابها و الواح ذكر شده، و در همه این كتابها نویدها و بشارتهای ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) به عبارات و مضامینی كه همه اصالت و حقیقتِ «مهدویّت» را تأیید می كنند، و آن را یك عقیده عمومی مشترك بین همه اُمّتها و ملّتها می دانند، به روشنی بیان شده است.

اگر چه غیر از قرآن مجید، همه كتابهای دیگر آسمانی مورد دستبرد و تحریف قرار گرفته است، ولی باز هم مطالبی در آنها دیده می شود كه از دستبرد دگران مصون مانده، و در آنها عبارات و جملاتی از آمدن «مصلح جهانی» به چشم می خورد.

جالب توجّه این كه: در تمام كتابهای مقدّسی كه در میان اهل ادیان، به عنوان كتابهای آسمانی شناخته شده و آورندگان آن كتابها به عنوان پیامبر، شناخته می شوند، تصریحات زیادی به «مهدی موعود» شده است.

هر چند كه ما این كتابها را به عنوان «كتاب آسمانی» نمی دانیم، و یقین نداریم كه



[ صفحه 273]



آورندگان آنها پیامبر بوده اند، بلكه معتقدیم كه آنها یا «پیامبر» بوده اند، یا این مطالب را از كتابها و تعلیم پیامبران گذشته اقتباس كرده اند، ولی شگفت آور است كه در برخی از این كتابها، بعضی از القاب خاص و اسامی مبارك حضرت مهدی (علیه السلام) و حتّی سلسله «نسبی» آن حضرت و این كه وی از سلاله پاك پیغمبر آخر الزمان، و از فرزندان دختر آن پیغمبر، و آخرین جانشین آن حضرت است، نیز مشخص گردیده است.

اینك برای اثبات این مدّعا قسمتی از نویدها و بشارتهای ظهور مهدی موعود (علیه السلام) را كه در كتب مذهبی اهل ادیان آمده است، از كتب مقدّسه هندیان، یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان و سایر كتابهایی كه در میان پیروان خود به عنوان كتاب آسمانی شناخته شده، نقل می كنیم، تا اصالت مسأله «مهدویت» و جهانی بودن اعتقاد به ظهور مبارك حضرت مهدی (علیه السلام) به خوبی روشن شود.